Sery – co warto o nich wiedzieć?

Nasza codzienna dieta powinna składać się z wielu różnorodnych produktów spożywczych, aby jak najlepiej zaspokajać zapotrzebowanie organizmu na cenne składniki odżywcze. Jeśli nie mamy wskazań medycznych, nie powinniśmy wykluczać z niej żadnego elementu, nawet takiego, który na pozór nie kojarzy nam się ze zdrowym odżywianiem, jak choćby ser.

Wiele osób obawia się jedzenia serów i w efekcie wyklucza je całkowicie lub ogranicza do minimum. Ale to błędne przekonanie, które niepotrzebnie utrwaliło się w naszym przekonaniu. Sery to wartościowe produkty, które warto na stałe umieścić w naszym menu. Nie wiesz jak je przechowywać, żeby jeszcze dłużej cieszyć się ich smakiem? Na to pytanie również zaraz odpowiemy. 

Wartości odżywcze serów

Ser nie jest produktem niskokalorycznym, zwłaszcza jeśli mowa o serach żółtych czy pleśniowych. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku sera białego. Zawartość tłuszczu różni się też w zależności od tego, z jakiego mleka został zrobiony dany ser. Ale poza tłuszczem, w serach znajdziemy też wiele innych wartościowych składników, w tym: 

  • wapń, 
  • białko, 
  • cynk, 
  • magnez, 
  • potas,
  • witaminy z grupy B, 
  • witaminy A, D, E i K.

Warto wziąć pod uwagę tę listę i znaleźć w swojej diecie nieco miejsca na choć jeden ulubiony rodzaj sera. 

Jak właściwie przechowywać ser?

Odpowiednie przechowywanie produktów to najlepszy sposób na przedłużenie ich trwałości. I choć wydaje się to oczywiste, część z nas może popełniać tu pewne błędy. Oto kilka wskazówek, jak powinniśmy przechowywać ser.

  • Idealnym miejscem dla serów jest chłodna i przewiewna spiżarnia. Jeśli nie dysponujemy takim pomieszczeniem, przechowujmy je w lodówce – temperatura pokojowa sprawia, że zmieniają konsystencję i szybciej się psują. 
  • Sery o intensywnym aromacie zostawmy w oryginalnych opakowaniach lub zamknijmy w szczelnym, szklanym pojemniku, co zapobiegnie przedostawaniu się zapachów do innych produktów w lodówce. 
  • Różne gatunki sera powinny być przechowywane osobno, żeby nie absorbować wzajemnie swoich smaków i zapachów. 

Zdrowy i zbilansowany sposób odżywiania wcale nie wyklucza jedzenia serów, wręcz przeciwnie – nawet one powinny znaleźć się w naszym codziennym menu. Warto śmiało po nie sięgać, poznawać nowe smaki i urozmaicać nimi znane i lubiane przez domowników potrawy. Sery świetnie sprawdzą się jako przekąski, dania główne, a nawet jeden ze składników domowych słodkości, co daje nam wiele pysznych okazji do ich wykorzystania. 

Dodaj komentarz