Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Dieta ketogeniczna staje się coraz popularniejszym sposobem odchudzania. Najnowsze badania naukowe dowodzą, że ograniczenie węglowodanów to najskuteczniejszy sposób na redukcję wagi. Zdrowe keto może pomóc szybko i skutecznie zrzucić zbędne kilogramy. Poznaj wady i zalety diety ketogenicznej i przekonaj się, czy dieta keto jest to zdrowa dieta odchudzająca.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna polega przede wszystkim na znacznym ograniczeniu węglowodanów, czyli cukrów przy jednoczesnym zwiększeniu spożycia tłuszczów. W standardowej diecie cukry stanowią główne źródło energii dla organizmu. Ograniczenie ich spożycie zmusza organizm do szukania innego źródła, którym staje się tłuszcz.

Zasady diety ketogenicznej

Dieta większości osób składa się w 50% z węglowodanów, 35% z tłuszczów i 15% z białka. Keto dieta zmienia te proporcje – ilość cukrów ograniczona jest do 5%, a tłuszcze stanowią aż 75% spożywanych kalorii. Celem tak drastycznego ograniczenia ilości węglowodanów w diecie jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Jest to naturalny stan metaboliczny, w którym nadmiar tłuszczu wykorzystywany jest jako główne źródło paliwa.

Kiedy zasady diety ketogenicznej są przestrzegane stanowi ona zdrową, zróżnicowaną dietę odchudzającą. Dodatkowo, w przeciwieństwie do większości diet, nie będziesz odczuwać głodu, ponieważ produkty zawierające dużą ilość tłuszczu sycą na długo.

Przeciwwskazania do diety ketogenicznej

Mimo licznych zalet dieta ketogeniczna nie może być stosowana przez każdego. Należy pamiętać, że każdy organizm ma swoje indywidualne potrzeby, więc nie zawsze keto dieta będzie odpowiednia. Dodatkowo, niektóre schorzenia oraz choroby wykluczają możliwość jej stosowania.

Dieta ketogeniczna jest niezalecana dla osób z chorobami wątroby, nerek i trzustki. W keto diecie narządy te muszą radzić sobie ze znacznie większym obciążeniem, ponieważ uczestniczą one w metabolizmie ciał ketonowych. Z diety ketogenicznej powinny też zrezygnować kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Jest to okres, w którym zapotrzebowanie organizmu na węglowodany, minerały i witaminy jest znacznie podwyższony, więc istnieje ryzyko, że dieta ta nie zapewni odpowiedniej ilości tych składników.

Zalety diety ketogenicznej

Główną zaletą keto diety jest jej wpływ na odchudzanie. Pomaga też obniżyć ciśnienie tętnicze krwi oraz zmniejszyć poziom cukru, trójglicerydów i cholesterolu. Dzięki temu usprawnia pracę serca i nerek, zapobiega zawałom, udarom i miażdżycy. Istnieją także konkretne wskazania zdrowotne do stosowania diety ketogenicznej:

  • padaczka lekooporna,
  • zespół Retta,
  • zespół Doose,
  • zespół Draveta,
  • stwardnienie guzowate.

Prowadzone w ostatnich latach badania wskazują także na pozytywny wpływ keto diety na leczenie choroby Alzheimera, Parkinsona, nowotworów mózgu, bólów głowy czy zaburzeń snu.

Wady diety ketogenicznej

Przed przystąpieniem do diety, oprócz zalet, należy też poznać wady diety ketogenicznej. Mimo, że jest to zdrowa dieta odchudzająca jej dłuższe stosowanie może mieć negatywne skutki uboczne. Wśród nich wymienić można kamienie nerkowe, podwyższony poziom białek we krwi, zaburzenia w gospodarce witaminami i minerałami oraz nawarstwienie tłuszczu w wątrobie.

Decydując się na przejście na dietę ketogeniczną trzeba także mieć świadomość, że w początkowych fazach można doświadczyć tzw. keto grypy. Dolegliwości z nią związane są efektem przystosowywania się organizmu do nowego trybu odżywiania. Są one tymczasowe i powinny minąć w przeciągu 2 do 4 tygodni od rozpoczęcia diety.

Dieta ketogeniczna – zdrowa dieta na odchudzanie

Zdrowe keto, stosowane pod nadzorem lekarza lub dietetyka, jest doskonałym rozwiązaniem dla osób chcących szybko schudnąć. Efekty diety widoczne są już po krótkim czasie, co zapewnia dodatkową motywację. Zdrowa keto dieta na odchudzanie oznacza szybką i skuteczną redukcję tkanki tłuszczowej bez głodzenia się. Zdrowe keto zapewnia także zmniejszenie apetytu, dobre samopoczucie oraz wzrost poziomu energii.

Dodaj komentarz