Dlaczego unikalne treści są ważne w pozycjonowaniu stron?

Pozycjonowanie witryn internetowych to bez wątpienia wyjątkowo skomplikowany proces. Zainteresowaliśmy się tym, na czym dokładnie polega pozycjonowanie, dlaczego jest tak ważne oraz jakie konkretnie elementy wchodzą w skład tego procesu. Naszą uwagę zwrócił termin DC, czyli Duplicate Content. Okazuje się bowiem, że dobre pozycjonowanie wymaga nie tylko optymalizacji kodu strony czy używania dobrze dobranych fraz kluczowych. Istotną rolą odgrywa także unikalność treści, jakie znajdą się na stronie. Co więcej, okazuje się, że używanie treści już istniejących na innych stronach grozi nawet „wyrzuceniem witryny z internetu”. O komentarz poprosiliśmy Marka Masalkiego, specjaclistę SEO z wieloletnim doświadczeniem w tej trudnej branży. Oto odpowiedź na nasze pytanie:

Przede wszystkim, bardzo dziękuję za to pytanie, ponieważ kwestia pozycjonowania oraz, mówiąc dokładniej, doboru konkretnych metod nadal nie jest dostatecznie jasna dla właścicieli witryn internetowych. Niestety, często powoduje to, że strony są pozycjonowane nieprawidłowe, co nie tylko jest nieskuteczne, ale może grozić także innymi konsekwencjami. Wspomnieli Państwo o „wyrzuceniu witryny z internetu” ze względu na obecność powielonych treści. Określenie to nie jest do końca precyzyjne: strona nie „znika” z internetu, ale przestaje być obecna w wynikach wyszukiwania Google, co rzecz jasna może mieć wręcz katastrofalne konsekwencje dla finansów firmy, ponieważ ogromna większość ruchu na stronach jest generowana właśnie dzięki Google„.

Dobrze, czyli wiemy już, że strona nie znika całkowicie z internetu. Czy jednak duplikowanie treści wiąże się tylko z tym jednym, konkretnym zagrożeniem? Pan Marek Masalski tłumaczy:

„Oczywiście, że nie. Kopiując treści, niezależnie czy będą to teksty czy na przykład fotografie, właściciel witryny naraża się również na konsekwencje prawne. Oprócz tego unikalność kontentu strony jest ważna również z innych powodów. Przede wszystkim, chodzi tutaj o odpowiednią optymalizację treści strony, która „ułatwi” Google wyszukiwanie elementów relewantnych, co ma silne przełożeżenie na pozycję strony w wyszukiwarkach. Jest to niestety częsty błąd popełniany przez niektórych pozycjonerów, jakkolwiek nie chciałbym tutaj krytykować „konkurencji”. Rzecz w tym, że problem stanowi nie tylko kopiowanie treści z innych stron, ale również powielanie tej samej treści w obrębie jednej strony. W tej drugiej sytuacji, Google „widzi”, że ten sam kontent znajduje się pod różnymi adresami(adresy różnych zakładek strony). Wówczas roboty Google mają problem z wyszukiwaniem kontentu relewantnego oraz reprezentatywnego dla strony, co najczęściej przekłada się na gorszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Kolejną istotną kwestię stanowi oczywiście odbiór strony przez użytkownika: jeżeli klient przeglądając różne zakładki witryny, widzi dokładnie tę samą treść lub ten sam kontent, tyle że w nieco różniących się od siebie wariantach, wpływa to negatywnie na wizerunek firmy. Aby to sobie uzmysłowić, wystarczy, że wyobrazimy sobie np. sytuację, w której szukamy dobrej restauracji. Odwiedzamy kolejne podstrony tej samej witryny, wszędzie widząc ten sam tekst albo przerobione warianty tego samego tekstu. Czy postanowimy odwiedzić tę restaurację? Szczerze wątpię„.

W takim razie wiemy już dlaczego unikalność treści jest tak ważna jeżeli chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron w Google. Mamy jednak dla Pana Marka jeszcze jedno pytanie, którego z pewnością się nie spodziewał…

Co w sytuacji, gdy nie da się uniknąć duplikowania kontentu?

Dowiedzieliśmy, że Google nie toleruje powielania treści z innych witryn oraz że strony intenretowe powinny zawierać kontent  całkowicie unikalny. Co jednak w sytuacji, gdy np. dana strona jest poświęcona literaturze i zawiera biogramy pisarzy, łącznie ze spisem ich dzieł w porządku chronologicznym. Z jednej strony również mamy tutaj do czynienia z duplikowaniem treści, z drugiej jednak strony trudno sobie wyobrazić, aby owa duplikacja nie zachodziła: nie można przecież np. zmieniać tytułów książek z dorobku autora lub porządku czasowego ich publikacji. Jak wyjaśnić tę kwestię? Pan Marek Masalski odpowiada:

„Rzeczywiście, poruszona przez Państwa kwestia jest ciekawa, ponieważ pozornie wydaje się sytuacją nie do rozwiązania. Pamiętajmy jednak, że Google, pomimo swoich wad, jest projektowane według pewnej wewnętrznej logiki. W tym przypadku oznacza to, że niektóre branże są traktowane surowiej przez roboty, inne z kolei mają większą swobodę. Duplikowanie kontentu na stronach dotyczących np. branży finansowej jest niedopuszczalne. Natomiast jeżeli pytają mnie Państwo, czy Google może zablokować stronę ze względu na spis dzieł np. Czesława Miłosza ułożony w porządku chronologicznym, to odpowiem, że jeszcze nie spotkałem się z podobą sytuacją. Oczywiście, również treści na stronach poświęconych tematyce humanistycznej powinny być możliwie jak najbardziej unikalne, nie tylko ze względu na algorytymy Google, ale także ze względu na czytelników”.

Okazało się, że nasza próba „zagięcia” Pana Marka nie przyniosła rezultatu. Dowiedzieliśmy się jednak wielu ciekawych rzeczy na temat pozycjonowania i gorąco dziękujęmy Markowi Masalskiemu za to, że zgodził się odpowiedzieć na nasze pytania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *