Jak obliczyć zawartość tłuszczu w organizmie?

Określenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie ma duże znaczenie w procesie odchudzania. Monitorowanie efektów odchudzania tylko za pomocą wagi jest nieskuteczne, ponieważ pokazuje całkowitą wagę organizmu (bez podziału na mięśnie, kości, tłuszcz, wodę). Tkanka tłuszczowa ma większą objętość od tkanki mięśniowej, dlatego osoby o tej samej wadze i wzroście mogą mieć zupełnie inną sylwetkę. Wynika to z różnej zawartości tłuszczu i mięśni w organizmie. Odchudzając się chcemy doprowadzić do wzrostu tkanki mięśniowej i redukcji tkanki tłuszczowej. Popularne diety prowadzą do szybkiej utraty wody i w efekcie do spadku wagi. Dlatego bardzo ważne przed rozpoczęciem procesu odchudzania jest obliczenie zwartości tłuszczu w organizmie.

Normy zwartości tłuszczu w organizmie

Obliczenie ilości tkanki tłuszczowej w naszym ciele i porównanie jej do norm pozwoli określić, czy mamy do czynienia z nadwagą lub otyłością. Normy dla kobiet to zawartość tłuszczu wynosząca od 14 do 28% całkowitej masy ciała. Natomiast normy dla mężczyzn wynoszą od 9 do 18% całkowitej masy ciała. Przekroczenie tych norm świadczy o nadwadze. Otyłość można stwierdzić jeśli zwartość tłuszczu w organizmie przekracza 32% u kobiet i 22% u mężczyzn

Sposoby obliczenia zawartości tłuszczu w organizmie:

Jak obliczyć zawartość tłuszczu w organizmie? Istnieje wiele sposobów, do wyboru mamy m.in. specjalne wagi, dokładne, profesjonalne urządzenia czy proste kalkulatory internetowe.

Samodzielne obliczenie za pomocą wzoru:

Jeśli nie mamy możliwości skorzystania z profesjonalnych urządzeń do pomiaru zawartości tłuszczu w organizmie, możemy oszacować ją samodzielnie w domu. Do obliczenia możemy popularnego wzoru profesora Wielińskiego. Należy jednak pamiętać, że wyniki są tylko szacunkowe i nie będą charakteryzowały się tak dużą dokładnością pomiarów, jak w przypadku specjalistycznych urządzeń.

Wzór Wielińskiego:

  • Dla kobiet o prawidłowej masie ciała:

Masa beztłuszczowa w kg = 0,384 x masa ciała w kg + 0,129 x wzrost w cm.

Masa tłuszczowa w kg = masa ciała w kg – masa beztłuszczowa w kg.

  • Dla kobiet o nadmiernej masie ciała:

Masa tłuszczowa w kg = 0,760 x masa ciała w kg – 0,177 x wzrost w cm.

  • Dla mężczyzn o prawidłowej masie ciała:

Masa beztłuszczowa w kg = 0,278 x masa ciała w kg + 0,22 x wzrost w cm.

Masa tłuszczowa w kg = masa ciała w kg – masa beztłuszczowa w kg.

  • Dla mężczyzn o nadmiernej masie ciała:

Masa tłuszczowa [kg] = 0,512 x masa ciała w kg – 0,089 x wzrost w cm.

Kalkulatory zawartości tkanki tłuszczowej

Prostym sposobem na obliczenie zawartości tłuszczu w organizmie jest użycie kalkulatora internetowego. Do obliczeń potrzebne są następujące parametry: płeć, wiek, wzrost, waga, obwód w pasie, obwód w biodrach, obwód w szyi. Po uzupełnieniu pól pojawi się wynik w %, który można porównać do norm umieszczonych w tabelach. Twórcy kalkulatorów twierdzą, że jest on bardzo precyzyjny a błąd pomiaru może wynosić do 3%.

Analizator składu ciała

Najprostszym i najwygodniejszym sposobem na obliczenie zawartości tłuszczu w organizmie jest badanie analizatorem składu ciała. Analizator składu ciała to urządzenie wykorzystujące zjawisko bioimpedancji elektrycznej (BIA). Badanie tym urządzeniem jest szybkie, bezbolesne i bezinwazyjne a dokładność pomiarów bardzo wysoka. Dodatkowo pozwala poznać wiele innych parametrów, których monitorowanie w procesie odchudzania jest bardzo ważne. Są to m.in. wskaźnik BMI, zawartość tkanki mięśniowej, masa mineralna kości.

Obliczenie zawartości tłuszczu w organizmie za pomocą analizatora składu ciała InBody

Przykładem urządzeń, które charakteryzują się bardzo wysoką dokładnością pomiarów i dużą ilością określanych parametrów są analizatory składu ciała InBody. Dokładność pomiarów dokonywanych przez urządzenia InBody wynosi aż 98%. Ich bardzo ważną cechą charakterystyczną jest fakt, że nie wykorzystują do pomiarów danych empirycznych (wieku, płci, wzrostu). Ma to ogromne znaczenie w obliczaniu zawartości tkanki tłuszczowej. Ilość tkanki tłuszczowej jest wyższa u kobiet, niż u mężczyzn, dlatego wynik pomiaru osób o takiej samej wadze, ale innej płci będzie się różnił. Podsumowując, wykorzystanie danych empirycznych do analizy składu ciała może przekłamywać wynik obliczenia zawartości tłuszczu w organizmie.

Obliczenie zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie ma bardzo duże znaczenie przed rozpoczęciem treningów lub procesu odchudzania. Monitorowanie ilości tkanki tłuszczowej pozwoli kontrolować efekty i wprowadzać zmiany w przypadku ich braku. Warto w tym celu udać się do dietetyka, lekarza, czy instruktora fitness i skorzystać z analizy składu ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *