7 podstawowych zasad diety ketogenicznej

Keto, czyli dieta wysokotłuszczowa, opiera się na prostych zasadach. Łatwo jednak popełniać na niej błędy, które powodują, że mimo wysiłku nie osiągamy wymarzonej sylwetki. Dziś przedstawię Ci 7 podstawowych zasad, które pomogą Ci w zrozumieniu istoty diety ketogenicznej i ułatwią zrzucenie zbędnych kilogramów.

1. Nie głoduj

Musisz spożywać taką ilość jedzenia i tłuszczu, która zaspokoi Twój apetyt. Dieta ketogeniczna jest dietą, którą można trzymać przez długi czas i która prowadzi do dobrego samopoczucia – głodowanie nią nie jest!

Głodowanie prowadzi do osiągnięcia stanu ketozy, jednak może być dla Ciebie niebezpieczne. Sprawia też, że jesteś zmęczona, nieszczęśliwa i chcesz się poddać. Jeśli czujesz, że nie najadasz się wystarczająco, dodaj do posiłków dodatkową porcję masła czy oliwy z oliwek.

2. Nie każdy tłuszcz jest dobry

Kiedy pierwszy raz usłyszałaś o diecie keto, w Twojej głowie pojawiło się niedowierzanie, a potem najprawdopodobniej radość. Podstawowym błędem osób rozpoczynających przygodę z dietą wysokotłuszczową jest przekonanie, że od teraz mogą jeść wszystko, co tłuste, a czego zazwyczaj nie powinno się jeść na innych dietach. Nic bardziej mylnego! Tłuszcze trans i wielonienasycone tłuszcze przetworzone to coś, czego musisz unikać za wszelką cenę.

3. Zasada 20 gramów

Dieta ketogeniczna działa, ponieważ niskie spożycie węglowodanów wprowadza nasze ciało w stan ketozy. Dlatego powinnaś pamiętać o złotej zasadzie – dzienne spożycie węglowodanów na poziomie maksymalnie 20 gramów pozwala na wejście w ten szczególny stan, do którego powinnaś dążyć. Choć liczba ta wydaje się niska, odpowiednie dobrane składniki spożywanych potraw pozwalają na jej osiągnięcie bez większych problemów. Kiedy nauczysz się komponować posiłki keto i dojdziesz w tym do wprawy, liczenie każdego grama przestanie być koniecznością.

4. Kontroluj spożycie białka

Niektóre rodzaje diet opierają się na stosunkowo wysokiej ilości spożywanego białka – dieta ketogeniczna do nich nie należy. Zbyt duża ilość białka powoduje zakłócenia w utrzymaniu stanu ketozy, ponieważ nadmiar protein przemieniony zostaje przez nasz organizm w glukozę. Na keto zalecaną ilością spożywanego białka jest około 1,5 grama na każdy kilogram ciała.

5. Zrezygnuj z przekąsek

Chyba żaden program żywieniowy nastawiony na utratę wagi nie zachęca do podjadania, i dieta ketogeniczna nie jest tu wyjątkiem. Przekąski podnoszą poziom insuliny i spowalniają proces utraty wagi, dlatego najlepiej zupełnie z nich zrezygnować.

Jeśli absolutnie musisz coś przegryźć, sięgnij na przykład po orzechy. Zastanów się jednak nad zmianą nawyków – może jesz z nudów albo z przyzwyczajenia, bo do tej pory każdy wieczorny seans filmowy wzbogacałeś chipsami? Zmień to! Najlepiej pozbądź się zapasów z szafek kuchennych – w ten sposób nie będziesz miała czego podjadać.

6. Zadbaj o trawienie

Przejście na keto wiąże się z rezygnacją z wielu produktów będących źródłem błonnika. Musisz zatem zastąpić je innymi, które zapewnią Twojemu układowi pokarmowemu prawidłową pracę. Pij dużo wody!

Przykładowe produkty, które uchronią Cię przed problemami takimi jak zaparcia, to:

  • wszelkiego rodzaju kiszonki
  • kefiry
  • jogurty o wysokiej zawartości tłuszczu
  • błonnik witalny.

7. Wysypiaj się

Jeśli uważasz, że sen nie ma wpływu na skuteczność diety – niestety, mylisz się. Kiedy śpisz za mało i jesteś zestresowana, cierpi na tym ketoza! Dzieje się tak dlatego, że hormony stresu mają wpływ na poziom cukru we krwi. Koniecznie postaraj się znaleźć czas na relaks, ćwiczenia i zdrowy sen.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *