Jak nie uszkodzić organizmu, podczas diety odchudzającej ?

Zbędne kilogramy mogą bardzo uprzykrzyć życie. Złe samopoczucie, zadyszka przy wysiłku, czy bóle w stawach, to tylko część problemów, z którymi borykają się osoby z nadwagą. Wiele z nich próbowało różnych metod na schudnięcie, jednak bezskutecznie, waga po pewnym czasie wracała do poprzedniego stanu.

Co to jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo to wahanie masy ciała na skutek nieprawidłowo przeprowadzonego odchudzania.

Po zakończonym okresie diety, kiedy odchudzająca się osoba powraca do starych nawyków żywieniowych i zaczyna dostarczać więcej kalorii, organizm nie jest w stanie ich przerobić, więc magazynuje je pod postacią tkanki tłuszczowej.

W efekcie, utracone kilogramy powracają, a okres diety można uznać za stracony, jeśli nie zostaną wyciągnięte odpowiednie wnioski.

Jakie są przyczyny efektu jo-jo?

  • Nieznajomość zasad odchudzania (główną przyczyną wahań wagi jest błędne myślenie o odchudzaniu, jako krótkoterminowej głodówce)
  • Brak nowych, zdrowych nawyków (odchudzająca się osoba, bardzo nastawiona na mało realistyczny cel, np. zrzucenie 13 kg w miesiąc, nie myśli o wprowadzeniu trwałych zmian i o tym, jak utrzymać wagę po miesiącu odchudzania)
  • Brak aktywności fizycznej (brak ruchu negatywnie wpływa na metabolizm i nie pomaga organizmowi w radzeniu sobie z nadmiarem kalorii)
  • Niezdrowa dieta (nawet w trakcie odchudzania bardzo ważne jest, by dostarczać organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych i elementów, których potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania)

Przejść na dietę – co to znaczy?

Coraz częściej osobom przechodzącym na dietę z pomocą przychodzi współczesna psychologia, która pomaga myśleć o odchudzaniu jako o procesie.

Innymi słowy, pomaga zrozumieć, że skuteczne odchudzanie wiąże się z wprowadzeniem istotnych zmian w stylu życia, co może trwać znacznie dłużej niż spodziewałaby się osoba przebywająca na diecie.

Z tego względu, by schudnąć bez efektu jo-jo, należy porzucić myślenie o szybkim schudnięciu i powrocie do starych przyzwyczajeń.

Nowy jadłospis

Z przejściem na odchudzanie wiąże się nie tylko ograniczenie kalorii ale i zastąpienie niezdrowych, szkodliwych produktów pełnowartościowymi składnikami, które pomogą w zwalczaniu tłuszczu.

Węglowodany złożone

W tej kategorii mieszczą się produkty bogate w błonnik np., pełnoziarniste lub razowe pieczywo, brązowy ryż, pełnoziarniste płatki, kasze, warzywa i rośliny strączkowe.

Ich wprowadzenie powinno wiązać się z ograniczeniem białego pieczywa czy słodyczy, które wprowadzają niewiele wartości odżywczych do organizmu.

Białko

Czerwone lub tłuste mięso można zastąpić chudym, białym mięsem, najlepiej gotowanym na parze.

Pełnowartościowe białko znajduje się też w jajkach i przetworach mlecznych, czy rybach. Warto pamiętać, że o jakości produktów świadczy ich pochodzenie, dlatego np. lepiej wybierać jajka od kur podwórkowych.

Tłuszcze

Przede wszystkim należy zacząć od wyboru chudych produktów zawierających tłuszcze, czyli mięsa czy nabiału.

Dobrze zaprzyjaźnić się z orzechami i pestkami, które dostarczą zdrowych kwasów tłuszczowych i będą stanowiły świetną przekąskę zamiast słodyczy.

Jeśli chodzi o tłuszcze stosowane na zimno, dobrze jest wybierać oleje roślinne, np. rzepakowy, słonecznikowy, czy oliwę z oliwek, czy masło, a zrezygnować z margaryny.

Substancje wspomagające odchudzanie

Czasem z pomocą w schudnięciu przychodzą tabletki na odchudzanie. Jednymi z bardziej popularnych są tabletki piperinox, które przechwytują komórki glukozy z mięśni i pomagają spożytkować zawartą w nich energię.

Dzięki temu mechanizmowi, wspieranemu przez zawartą w preparacie piperynę, energia z przechwyconej glukozy nie zamienia się w tłuszcz i nie odkłada się pod postacią tkanki tłuszczowej.

Warto dodać, że piperinox zwiększa metabolizm również w trakcie spoczynku, co może zmotywować osoby, dla których odchudzanie jest szczególnie trudną zmianą.

Ruch to zdrowie

Wprowadzenie ćwiczeń to jeden z ważniejszych elementów skutecznej diety. Podobnie jak zmiana nawyków żywieniowych, ćwiczenia mają pobudzić metabolizm organizmu i pomóc mu pozbyć się nadmiaru energii zgromadzonej pod postacią tłuszczu.

Zalecana przez poradnie dietetyczne dawka ruchu to zazwyczaj 3×30 minut na tydzień. Mogą to być ćwiczenia cardio, wzmacniające, bieg, czy spacer, co jest uzależnione od możliwości fizycznych i efektu, jaki chce osiągnąć osoba na diecie.

Konsultacja dietetyczna

Odchudzanie wiąże się z dużym wysiłkiem dla organizmu i dlatego w przypadku wątpliwości względem wybranej diety, warto zasięgnąć porady specjalisty.

Profesjonalny dietetyk może uchronić przed błędami, które mogłyby niekorzystnie wpłynąć na zdrowie lub na powodzenie diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *