Na czym polega weganizm, czyli co warto wiedzieć o diecie wegańskiej?

Dieta wegańska od wielu już lat cieszy się dużą popularnością, a jej zwolenników wciąż przybywa, pomimo dość restrykcyjnych zasad, na których jest oparta. Dla wielu osób weganizm staje się nie tylko sposobem odżywiania, ale też stylem życia w zgodzie z naturą.

Przed jego wdrożeniem warto jednak dokładnie dowiedzieć się, na czym polega weganizm, jakie składniki wyklucza z diety, a przede wszystkim – które produkty powinny zająć ich miejsce w codziennym jadłospisie, tak aby dieta wegańska była w pełni bezpieczna dla naszego zdrowia.

Na czym polega weganizm – zasady diety wegańskiej w pigułce

Weganizm często mylnie utożsamiany jest z wegetarianizmem. Tymczasem łączy je wyłącznie jedna zasada, którą jest wykluczenie z jadłospisu mięsa i jego przetworów. Pozostałe zasady w przypadku weganizmu są bardziej restrykcyjne. Ten rodzaj diety wyklucza bowiem możliwość spożywania jakiegokolwiek produktu pochodzenia zwierzęcego. A więc poza mięsem są to jajka, nabiał i przetwory mleczne, a także miód. W zasadzie więc dieta wegańska opiera się wyłącznie na warzywach i owocach oraz produktach zbożowych.

Weganie dużą uwagę poświęcają nie tylko zdrowemu odżywianiu, ale też życiu zgodnie z naturą. Zazwyczaj więc korzystają z produktów pochodzenia naturalnego – owoców i warzyw pochodzących z ekologicznych upraw, unikając masowego przetwórstwa. Rezygnują też z noszenia naturalnych futer czy dodatków wytworzonych ze skór zwierząt. Wielu z nich angażuje się w szeroko rozumianą ochronę środowiska, choć nie jest to regułą. Zdarza się, iż troska o dobro zwierząt w ich przypadku ogranicza się wyłącznie do wyeliminowania z jadłospisu produktów pochodzenia zwierzęcego. Bywa też, że przejście na weganizm wynika wyłącznie z dbałości o własne zdrowie.

Weganizm a zdrowie – wpływ diety wegańskiej na zdrowie człowieka

Podobnie jak w przypadku każdego odmiennego stylu żywienia, również dieta wegańska ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, przez których zależność weganizm a zdrowie jest bardzo dogłębnie analizowana. Ci pierwsi twierdzą, że wykluczenie z jadłospisu produktów pochodzenia zwierzęcego pozwala im cieszyć się zdrowiem i młodym wyglądem przez dłuższy czas. Ci drudzy natomiast przekonują, że tak uboga w składniki odżywcze dieta nie może być w pełni bezpieczna dla zdrowia człowieka.

Trudno jednoznacznie zgodzić się z którąkolwiek opinią. Dieta wegańska faktycznie bowiem jest uboga w składniki odżywcze, co bez jej odpowiedniego zbilansowana może prowadzić do powstania w organizmie niebezpiecznych niedoborów witamin i minerałów. Dlatego w przypadku jej stosowania niezwykle ważne jest wybieranie produktów pochodzenia roślinnego, które zawierają m.in. duże ilości białka (np. soja i inne rośliny strączkowe) oraz innych ważnych dla funkcjonowania organizmu substancji odżywczych. Jeśli jednak bazuje ona na pełnowartościowych produktach oraz warzywach i owocach, a przy tym jest uzupełniana przez właściwe suplementy diety, wówczas nie powinna zagrażać zdrowiu. Pamiętajmy jednak, że dotyczy to osób zdrowych. W przypadku osób zmagających się z różnego rodzaju chorobami jej wdrożenie wymaga konsultacji medycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *