Kiedy stosować odżywkę białkową?

Gdyby zapytać osoby aktywne fizycznie, jakich preparatów najczęściej używają, z pewnością padłaby odpowiedź, że odżywki białkowe. To produkty dość mocno popularne, choć nadal jest spora grupa osób, które nie mają pojęcia, do czego służą i jakie efekty pomagają uzyskać.

Dodatkowe białko

Dość powszechnym mitem jest stwierdzenie, że osoby, które intensywnie uprawiają sport, mają spore niedobory białka w organizmie. Tymczasem nie ma takiej zależności. Bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, kiedy ktoś ma stwierdzony zbyt niski poziom protein. Statystycznie częściej problem dotyczy kobiet. Bardzo łatwo go rozwiązać bazując tylko na konwencjonalnej żywności. Odżywka białkowa wbrew temu, co twierdzi wiele osób,nie ma na celu uzupełniać braków tylko wzbogacać codzienną dietę w podstawowy budulec mięśni, czyli właśnie białko. Jest popularnym produktem spożywczym różnego pochodzenia. Pozyskuje się ja z soi, serwatki czy też jajek. Produkt ten wcale nie sprawia, że nasze mięśnie zaczną rosnąć w sposób niekontrolowany. Zwłaszcza, jeśli nie zamierzamy trenować.

Uniwersalny dodatek

Zwolennicy stosowania odżywek białkowych twierdzą, że to preparaty, które pasują do wielu potraw. Są wygodne w przygotowaniu, najlepiej komponują się z daniami, przygotowywanymi w kilka chwil. Można je dodać do porannej owsianki, potreningowego koktajlu, smażonych placków czy kolacji. Chcąc kupić odżywkę białkową warto sprawdzić, czy nie nabierzemy się na jej podróbkę, wykonaną ze składników kiepskiej jakości. Za najlepsze uchodzą białka mleczne, głównie serwatkowe. Mogą to być koncentraty, jak również nieco droższe izolaty. Specjaliści odradzają stosowanie białka wołowego, które pozyskiwane jest głównie z elementów tkanki łącznej nie zaś z polędwicy, oraz odżywek pszenicznych ze względu na kiepski aminogram i dyskusyjną tolerancję przez organizm. Badania wykazują również, że białko sojowe nie służy panom – obniża poziom testosteronu, oraz paniom, mającym problem z hormonami. Odżywki białkowe dobrze kupować w punktach sprawdzonych, jak sieć CityFit.

Dawkowanie odżywki

Zwykle stosując jakiekolwiek preparaty, w tym odżywki białkowe, sugerujemy się dawkowaniem, podanym na opakowaniu. Zwyczajowo dla odżywek białkowych zaleca się spożycie w dawkach 30 – 40 g 4 razy dziennie – po przebudzeniu, przed i po treningu oraz przed snem. Praktyka pokazuje, że to zbyt duża ilość białka, niepotrzebna organizmowi. Warto tego typu preparaty przyjmować indywidualnie, zgodnie z potrzebami. Porcja odżywki białkowej odpowiada mniej więcej porcji chudego mięsa lub twarogu. Jeśli znamy swoje dzienne zapotrzebowanie na białko, można łatwo oszacować, jaka ilość jest nam potrzebna w formie suplementacji. Jego nadmiar nie jest obojętny a może być wręcz szkodliwy.

Osoby uczulone na laktozę, czyli naturalny cukier, występujący w mleku i jego przetworach, powinny unikać odżywki białkowej, wyprodukowanej na bazie białka mlecznego. Bardziej odpowiednie są dla nich preparaty o wyższej koncentracji białka i mniejszy udziale węglowodanów. Można je rozpuszczać w wodzie a nie mleku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *