Jakie witaminy poprawią odporność? Właściwości i zastosowanie witaminy D

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich brak, czyli awitaminoza, powoduje wiele dolegliwości. Aby tego uniknąć, należy przyjmować witaminy wraz ze spożywanym jedzeniem. Niektóre z nich, jak chociażby witaminę D, w sprzyjających warunkach organizm potrafi jednak wytworzyć sobie sam.

Jak powstaje witamina D?

Witamina D powstaje w naszym organizmie pod wpływem słońca. Wystarczy przebywać około 20 minut na pełnym słońcu, aby ją wytworzyć w naszej skórze. Jednak w naszej strefie klimatycznej może się to odbywać wyłącznie od kwietnia do września. Ponadto, coraz częściej stosujemy podczas przebywania na słońcu barierę ochronną w postaci kremów z wysokim filtrem, co sprawia, że produkcja witaminy D w organizmie znacznie spada. W związku z tym warto zadbać o odpowiednią suplementację, aby uzupełnić zapotrzebowanie organizmu na witaminę D zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Właściwości witaminy D

Substancja ta odpowiada w organizmie przede wszystkim za mocne kości, sprawny układ krążenia i zdrowe zęby. Jest więc szczególnie potrzebna dzieciom, by w okresie wzrostu zapewnić im prawidłową mineralizację kości – witamina D reguluje bowiem odkładanie się fosforu i wapnia w kościach. Niezwykle potrzebna jest także kobietom w okresie menopauzy – pozwala uniknąć osteoporozy. Niedobór witaminy D prowadzi najczęściej do krzywicy kości i zębów zwłaszcza u dzieci, a ponadto do próchnicy, stanów zapalnych stawów i problemów ze wzrokiem. Przedawkowanie może doprowadzić do zaburzeń trawienia i uszkodzeń wątroby i nerek, jednak zdarza się niezwykle rzadko.

Zastosowanie witaminy D

Oprócz witaminy D powstałej w skórze warto zadbać o przyjmowanie jej w pokarmach. Najwięcej zawierają jej: mleko, żółtka jaj, masło, margaryna, oleje roślinne, tran i inne tłuszcze zwierzęce oraz grzyby, dlatego w naszej diecie powinny znaleźć się te właśnie produkty. Warto wiedzieć, że witamina D ma także zbawienne działanie w kwestii poprawy odporności. Witaminy A, C, B6, E, PP czy żelazo, magnez i cynk pomagają nam z kolei w stanach osłabienia, również w okresie jesienno-zimowym.

W przypadku zarówno stwierdzonej awitaminozy, jak i zwykłego osłabienia organizmu najlepiej wspomagać się preparatami zawierającymi witaminę D. Więcej na ten temat można znaleźć na lactoral.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *