Jakie witaminy poprawią odporność? Właściwości i zastosowanie witaminy D

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich brak, czyli awitaminoza, powoduje wiele dolegliwości. Aby tego uniknąć, należy przyjmować witaminy wraz ze spożywanym jedzeniem. Niektóre z nich, jak chociażby witaminę D, w sprzyjających warunkach organizm potrafi jednak wytworzyć sobie sam.

Jak powstaje witamina D?

Witamina D powstaje w naszym organizmie pod wpływem słońca. Wystarczy przebywać około 20 minut na pełnym słońcu, aby ją wytworzyć w naszej skórze. Jednak w naszej strefie klimatycznej może się to odbywać wyłącznie od kwietnia do września. Ponadto, coraz częściej stosujemy podczas przebywania na słońcu barierę ochronną w postaci kremów z wysokim filtrem, co sprawia, że produkcja witaminy D w organizmie znacznie spada. W związku z tym warto zadbać o odpowiednią suplementację, aby uzupełnić zapotrzebowanie organizmu na witaminę D zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Właściwości witaminy D

Substancja ta odpowiada w organizmie przede wszystkim za mocne kości, sprawny układ krążenia i zdrowe zęby. Jest więc szczególnie potrzebna dzieciom, by w okresie wzrostu zapewnić im prawidłową mineralizację kości – witamina D reguluje bowiem odkładanie się fosforu i wapnia w kościach. Niezwykle potrzebna jest także kobietom w okresie menopauzy – pozwala uniknąć osteoporozy. Niedobór witaminy D prowadzi najczęściej do krzywicy kości i zębów zwłaszcza u dzieci, a ponadto do próchnicy, stanów zapalnych stawów i problemów ze wzrokiem. Przedawkowanie może doprowadzić do zaburzeń trawienia i uszkodzeń wątroby i nerek, jednak zdarza się niezwykle rzadko.

Zastosowanie witaminy D

Oprócz witaminy D powstałej w skórze warto zadbać o przyjmowanie jej w pokarmach. Najwięcej zawierają jej: mleko, żółtka jaj, masło, margaryna, oleje roślinne, tran i inne tłuszcze zwierzęce oraz grzyby, dlatego w naszej diecie powinny znaleźć się te właśnie produkty. Warto wiedzieć, że witamina D ma także zbawienne działanie w kwestii poprawy odporności. Witaminy A, C, B6, E, PP czy żelazo, magnez i cynk pomagają nam z kolei w stanach osłabienia, również w okresie jesienno-zimowym.

W przypadku zarówno stwierdzonej awitaminozy, jak i zwykłego osłabienia organizmu najlepiej wspomagać się preparatami zawierającymi witaminę D. Więcej na ten temat można znaleźć na lactoral.pl.

Dodaj komentarz