Lecytyna – naturalna i jako suplement diety na pamięć i koncentrację

Lecytyna jest mieszaniną różnych związków, przede wszystkim fosfolipidów, czyli związków tłuszczowych.  Występuje naturalnie w każdej komórce człowieka. W skład lecytyny wchodzą nienasycone kwasy tłuszczowe oraz cholina, która niezależnie pełni szereg istotnych funkcji w układzie pokarmowym. W skład lecytyny wchodzi również inozytol , który uczestniczy w przesyłaniu sygnałów nerwowych i seryna. Oprócz fosfolipidów w skład lecytyny wchodzą również: trójglicerydy, węglowodany, glikolipidy oraz woda. Po raz pierwszy lecytynę wyizolowano w 1846 r. z kurzego jajka. Od tego czasu cały czas lecytyna znajduje się w zainteresowaniu naukowców, rokując przede wszystkim jako preparat poprawiający pamięć i koncentrację.

Do czego jest potrzebna lecytyna?

Lecytyna z racji swojej wielopoziomowej i zróżnicowanej budowy pełni w organizmie wiele istotnych funkcji, m.in.:

  • jest budulcem każdej komórki ciała wchodząc w skład struktury błon komórkowych
  • wchodzi w skład  tkanek mózgu i otoczki mielinowej każdej z komórek układu nerwowego
  • stymuluje układ nerwowy, wspomaga koncentrację i procesy zapamiętywania
  • bierze udział w procesach przemiany materii
  • wchodząc w skład tkanek układu pokarmowego tworzy barierę ochronną ścian żołądka
  • chroni wątrobę
  • umożliwia wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach
  • uczestniczy w gospodarce cholesterolem oraz podnosi sprawność krążenia krwi
  • zwiększa wydolność i przyspiesza regenerację organizmu po wysiłku
  • opóźnia procesy starzenia się organizmu

Zapotrzebowanie na lecytynę

Dzienne zapotrzebowanie na lecytynę w niektórych materiałach określa się na 6 g, w innych na 2-2,5 g. Organizm absorbuje lecytynę przede wszystkim z pożywienia. Przy prawidłowej, zróżnicowane i bogatej diecie nie jest wymagana suplementacja lecytyną. Natomiast suplementacja jest zalecana osobom w okresie wzmożonego wysiłku umysłowego oraz przy spadku koncentracji.

Lecytyna na co dzień

Lecytyna występuje powszechnie w większości produktów spożywczych, dlatego, nawet jeżeli jej ilość jest znikoma, to bogactwo diety umożliwia „uzbieranie” jej wystarczające dla pełnego zdrowia człowieka. Jednym z najwartościowszych źródeł lecytyny są:

  • żółtka jaja
  • wątroba
  • soja
  • fasola
  • zarodki pszenne
  • ziarna słonecznika
  • nierafinowany olej rzepakowy, ponieważ rafinowany zostaje pozbawiony lecytyny
  • orzechy
  • drożdże piekarnicze
  • ryby
  • nabiał
  • zielone warzywa
  • awokado
  • oliwki

Lecytyna i pamięć oraz koncentracja

Lecytyna jako produkt suplementacji promowana jest przede wszystkim w postaci substancji wspomagającej zdolności myślowe i procesy uczenia się oraz zapamiętywania. Zaleca się ją osobom pracującym intensywnie umysłowo, np. w okresie wzmożonej nauki, ale też osobom starszym, gdzie wiele procesów zachodzących w układzie nerwowym ulega osłabieniu.

Badania na tą substancją dowodzą, że osoby, które przyjmują suplementy z lecytyną, czyli wprowadzają do organizmu jej skondensowaną formę, wykazują poprawę zdolności myślowych i zwiększa się ich zdolność zapamiętywania. Aby osiągnąć tak wyraźną poprawę lecytynę należy przyjmować przez dłuższy okres czasu, od jednego miesiąca nawet do czterech.

Lecytyna a Alzheimer

Badacze pokładają wielką nadzieję w lecytynie jako substancji, która jest w stanie wyraźnie poprawić komfort życia pacjentów z chorobą Alzheimera oraz demencją starczą. Jednak badania te są w bardzo wstępnej fazie i jak dotąd nie potwierdziły leczniczych właściwości lecytyny dla tej grupy chorych. Niemniej bardzo często lecytyna stanowi składnik najważniejszych leków przeznaczonych dla pacjentów z chorobą Alzheimera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *