Jak chronić mięśnie przed katabolizmem?

Procesy kataboliczne to jeden z najpoważniejszych problemów dla osób pracujących nad rozbudową oraz wyrzeźbieniem swojej sylwetki? Czym jest katabolizm? Najprościej a zarazem najbardziej obrazowo rzecz ujmując można powiedzieć, że stanowi on dokładne przeciwieństwo anabolizmu. Jak wiadomo, procesy anaboliczne to procesy rozwoju i rozbudowy muskulatury. Tym samym wiemy już, że katabolizm to rozpad tkanek mięśniowych, zmniejszenie oraz osłabienie mięśni.

Wbrew pozorom, procesy kataboliczne mogą stanowić problem również w przypadku tych trenujących, którym wydaje się, że wszystko robią prawidłowo. Do najczęstszych przyczyn wzmożonych procesów katabolicznych w mięśniach zaliczamy:

– Zbyt długie i zbyt intensywne sesje treningowe

– Brak podaży odpowiednich składników w diecie

– Korzystanie z używek(zwłaszcza z alkoholu)

– Niedostataczną ilość snu

Na szczęście, istnieje kilka skutecznych metod, dzięki którym można skutecznie ochronić mięśnie przed procesami katabolicznymi. Oto one.

Jak chronić mięśnie przed katabolizmem?

BCAA i L-Glutamina

BCAA oraz L-Glutamina to niezwykle ważne aminokwasy, które stanowią kilkadziesiąt procent masy naszych mięśni. Przyjmowanie BCAA oraz L-Glutaminy w postaci odżywek pozwala skutecznie chronić mięśnie przed procesami katabolicznymi, skraca czas regeneracji potreningowej oraz czyni ją bardziej efektywną a także zwiększa wytrzymałość oraz poprawia ogólną kondycję organizmu. W większych dawkach zarówno BCAA jak L-Glutamina wykazują również dość silne działanie anaboliczne. Warto pamiętać, że suplementy zawierające BCAA oraz L-Glutaminę należy zawsze przyjmować zarówno przed treningiem, jak po jego zakończeniu.

Białko i węglowodany

Węglowodany to główne źródło energii dla ludzkiego organizmu. Bez ich odpowiedniej ilości nasze mięśnie po prostu nie są w stanie poprawnie funkcjonować, co daje początek procesom katabolicznym. Równie istotną funkcję pełni białko. Aby możliwie jak najlepiej odżywić mięśnie białkiem przed sesją treningową, dobrze jest wybrać preparat zawierający formy białka o rożnym czasie wchłaniania(hydrolizat, izolat oraz koncentrat). Aby uniknąć niepożądanych procesów katabolicznych w nocy, kiedy siłą rzeczy nasz organizm przez kilka godzin pozostaje odcięty od substancji odżywczych, warto stosować przed snem specjalne białka pozyskiwane z kazeiny: cechują się one bardzo długim czasem wchłaniania, dzięki czemu zapewniają mięśniom potrzebne im substancje również podczas kilkugodzinnego snu.

Dodaj komentarz