Cukinia – wartości odżywcze i sposoby na jej przyrządzenie

Cukinia jest bardzo popularnym warzywem, z którego można przygotować wiele różnorodnych potraw. Niewątpliwą zaletą cukinii jest fakt, że można z niej przygotowywać przetwory na zimę – na przykład w postaci gotowych półproduktów do stworzenia domowego sosu, zuo czy zapiekanek. Można ją także mrozić w kawałkach.

Cukinia to warzywo, które można również jadać na surowo. Dlatego też świetnie sprawdza się jako dodatek do sałatek czy podana solo, na przykład z różnorodnymi sosami. Smakuje doskonale nie tylko na wytrawnie, ale również na słodko – coraz częściej można spotkać w polskiej kuchni przepisy na świetne ciasta i desery w których cukinia odgrywa główną rolę.

Wartości odżywcze i zalety cukinii

Cukinia to nie tylko świetny smak, ale też wiele wartości odżywczych oraz korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu oraz zdrowie. Cukinia posiada wiele witamin oraz składników mineralnych, takich jak chociażby:

  • witamina A,
  • witaminy z grupy B,
  • witamina C,
  • fosfor,
  • wapń,
  • żelazo,
  • potas.

Cukinia posiada niestety niezbyt dużą zawartość błonnika, ale posiada również niewielką ilość tłuszczu. Warto jest więc włączyć ją do swojej diety – również tej odchudzającej, ponieważ niska kaloryczność i lekkostrawność sprawia, że idealnie sprawdza się jako podstawa obiadu czy kolacji, a także jako przegryzka.

Cukinia to warzywo, które uznawane jest za skarbnicę substancji przeciwnowotworowych – przede wszystkich tych, które odpowiadają za raka narządów przewodu pokarmowego. Ze względu na obecność luteiny i innych barwników roślinnych, cukinia zmniejsza ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamko żółtej. Warzywo to jest także polecane przy wrzodach żołądkach, uciążliwej zgadze oraz przy cukrzycy i innych chorobach związanych z metabolizmem.

Sposób na wykorzystanie cukinii w kuchni

Cukinię można wykorzystywać w potrawach i przetworach na wiele sposobów. Wśród najpopularniejszych dań z jej użyciem można wyróżnić między innymi:

  • placki z cukinii – najlepsze z parmezanem i smażone na oleju kokosowym,
  • plastry z cukinii – grilowane bądź pieczone na papierze w piekarniku, jeśli pokroi się je dość cienko, mogą służyć za doskonałą i zdrową alternatywę chipsów,
  • zapiekanki z cukinii – warzywo wykorzystuje się zamiast bułek czy chleba, układając na niej wybrane warzywa oraz mięso mielone, po czym zapieka się wszystko pod pierzynką z sera,
  • zupa krem z cukinii – na bulionie warzywnym, z dodatkiem takich przypraw jak chili czy kurkuma, podawana wraz z grzankami bądź groszkiem ptysiowym.

Dodaj komentarz