Co to jest maltodekstryna?

Agencja Żywności i Leków uważa, że maltodekstryna jest bezpiecznym dodatkiem do żywności, a większość ludzi może spożywać ją w umiarkowanych ilościach. Jest stosowana, jako zagęszczacz, wypełniacz lub środek konserwujący w wielu przetworzonych produktach spożywczych. Ponieważ ma wysoki indeks glikemiczny, maltodekstryna może powodować wzrost poziomu cukru we krwi.

Czy ludzie czytają etykiety żywieniowe przed zakupem? Jeśli tak, nie są sami

Jeśli nie jest się dietetykiem, czytanie etykiet żywieniowych prawdopodobnie wprowadzi ich w niezliczone składniki, których nie potrafi rozpoznać.. Jednym ze składników, które można spotkać w wielu produktach spożywczych, jest maltodekstryna. Jest to powszechny dodatek do wielu przetworzonych produktów spożywczych, ale czy to źle? A czy powinno się tego unikać?

Co to jest maltodekstryna?

Maltodekstryna jest białym proszkiem wytworzonym z kukurydzy, ryżu, skrobi ziemniaczanej lub pszenicy. Mimo że pochodzi z roślin, jest wysoce przetworzony. Aby to zrobić, najpierw gotuje się skrobie, a następnie dodaje się kwasy lub enzymy, takie jak termostabilna alfa-amylaza bakteryjna, aby rozbić ją dalej. Otrzymany biały proszek jest rozpuszczalny w wodzie i ma neutralny smak.

Maltodekstryny są blisko spokrewnione z ciałami stałymi z syropu kukurydzianego, z tą różnicą, że zawierają cukier. Oba ulegają hydrolizie, procesowi chemicznemu polegającemu na dodaniu wody w celu dalszego wspomagania rozkładu. Jednak po hydrolizie stałe syropy kukurydziane zawierają, co najmniej 20% cukru, podczas gdy maltodekstryna stanowi mniej niż 20% cukru.

Czy maltodekstryna jest bezpieczna?

Agencja ds. Żywności i Leków zatwierdziła maltodekstrynę, jako bezpieczny dodatek do żywności. Jest również uwzględniona w wartości odżywczej żywności, jako część całkowitej liczby węglowodanów. Zgodnie z wytycznymi dietetycznymi węglowodany powinny stanowić nie więcej niż 45-65 procent ogólnej liczby kalorii. Najlepiej byłoby, gdyby większość węglowodanów zawierała węglowodany złożone, które są bogate w błonnik, a nie żywność, która szybko podnosi poziom cukru we krwi.

Jeśli ktoś cierpi na cukrzycę lub insulinooporność, lub jeśli lekarz zalecił dietę o niskiej zawartości węglowodanów, należy uwzględnić każdą maltodekstrynę, którą spożywa się w całkowitej liczbie węglowodanów na dzień. Jednak maltodekstryna występuje zwykle tylko w żywności w małych ilościach. Nie będzie to miało znaczącego wpływu na całkowite spożycie węglowodanów.

Maltodekstryna ma wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że może powodować wzrost poziomu cukru we krwi. Można go bezpiecznie spożywać w bardzo małych ilościach, ale osoby z cukrzycą powinny zachować szczególną ostrożność. Diety składające się głównie z żywności o niskim indeksie glikemicznym są korzystne dla wszystkich, nie tylko dla osób chorych na cukrzycę.

Dlaczego w pożywieniu jest maltodekstryna?

Maltodekstryna jest zwykle stosowana, jako zagęszczacz lub wypełniacz w celu zwiększenia objętości przetworzonej żywności. Jest to również środek konserwujący, który zwiększa trwałość pakowanych produktów spożywczych. Jest tani i łatwy w produkcji, więc jest przydatny do zagęszczania produktów, takich jak budyń błyskawiczny i żelatyny, sosy do potraw i sosy sałatkowe.

Można ją również łączyć ze sztucznymi substancjami w celu osłodzenia produktów, takich jak owoce w puszkach, desery i napoje w proszku. Jest stosowany nawet, jako środek zagęszczający w produktach do pielęgnacji osobistej, takich jak produkty do pielęgnacji włosów.

Dodaj komentarz